معرفی فیلم به وقت شام

فیلم “به وقت شام”، یک اثر سینمایی اکشن، درام و هیجان‌انگیز از کشور ایران می‌باشد که توسط ابراهیم حاتمی کیا به عنوان کارگردان و نویسنده در سال 1396 ساخته شده است. در این فیلم، بازیگران اصلی نقش‌های خود را به ترتیب بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر ایفا کرده‌اند. همچنین، بازیگران از ایران، سوریه و لبنان نیز در این فیلم شرکت کرده‌اند و نقش‌های مختلفی را بازی کرده‌اند.

ابراهیم حاتمی کیا به عنوان یکی از کارگردانان برجسته سینمای ایران شناخته می‌شود و تا کنون فیلم‌های معروفی از جمله “بادیگارد”، “چ”، “گزارش یک جشن”، “به نام پدر”، “به رنگ ارغوان”، “ارتفاع پست”، “موج مرده”، “روبان قرمز”، “آژانس شیشه‌ای”، “بوی پیراهن یوسف”، “از کرخه تا راین” و “دیده بان” را کارگردانی کرده است. او همچنین به عنوان نویسنده اکثر این آثار شناخته می‌شود و برخی از این فیلم‌ها همچون “بوی پیراهن یوسف” و “از کرخه تا راین” از محبوبترین و به یادماندنی‌ترین آثار او به شمار می‌روند که توسط مردم نیز با تعطیلات بالا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

فیلم “به وقت شام” که جدیدترین آثار ابراهیم حاتمی کیا است، در مورد داعش و مشکلات مردم زیر سلطه این گروه تروریستی در سال 1396 تولید شده است. داستان فیلم درباره‌ی پدر و پسری به نام‌های یونس و علی است که هر دو خلبان هستند و در طی یک پرواز به دمشق، قصد نجات مردم را دارند. اتفاقاتی که در این راه رخ می‌دهد و مشکلاتی که این پدر و پسر در این ماموریت با آن مواجه می‌شوند، محور اصلی داستان فیلم “به وقت شام” را تشکیل می‌دهد.

خلاصه داستان فیلم به وقت شام

یونس (با بازی هادی حجازی فر) و علی (با بازی بابک حمیدیان)، فرزند او، به عنوان خلبانان، مامور می‌شوند تا تعدادی از بازمانده‌های شهر تدمر را با هواپیمای مسافربری به مقصد دمشق منتقل کنند. این پرواز متأسفانه حاوی چند اسیر داعشی نیز است. اما در حین پرواز، اسرای داعشی شورش کرده و کنترل هواپیما را به دست می‌گیرند.

هدف این فیلم نشان دادن چهره‌ی واقعی گروهک تروریستی داعش و نشان دادن زحمات نیروهای ایرانی و مدافعان حرم است که برای مقابله با این گروه به سوریه اعزام شده‌اند. مدافعان حرم اصطلاحی است که به این دسته از نیروهای ایرانی که به جنگ با داعش رفته‌اند، اطلاق می‌شود.

نقد و بررسی فیلم به وقت شام

ابراهیم حاتمی کیا، پس از گردشگری در فراز و نشیب‌های گوناگون از سینمای دفاع مقدس و اجتماعی، اکنون به مسیر اصلی فیلمسازی خود بازگشته است. پس از ساخت فیلم‌های “چ” و “بادیگارد”، این بار به ساخت فیلم “به وقت شام” روی آورده است. یکی از ویژگی‌های برجسته حاتمی کیا، واکنش به اتفاقات روزمره جامعه است و با خوش‌بینی به این موضوع، به عنوان کارگردان، این واکنش‌ها را از طریق فیلم‌سازی به نمایش می‌گذارد. در فیلم “چ” با وجود زمینه جنگی تاریخی، نگاه تازه‌ای به مسائل اجتماعی ایران دارد و به مهمترین مساله‌ی آن زمان، یعنی مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه به علاوه یک، واکنش نشان می‌دهد. در “بادیگارد” نیز به تغییر ارزش‌های انقلاب اشاره می‌کند و با تمرکز بر مفهوم محافظ در مقابل بادیگارد، به نگاه مسئولین به غرب می‌پردازد. حاتمی کیا در جشنواره سی‌و‌چهارم با حضور در میز نشر و هنرمندان با تاکید بر هشداری نسبت به خطر داعش و عبور از ایکس‌ری برای ورود به سالن، اشاره به ساخت فیلمی درباره داعش کرد. به نظر می‌رسد رایحه مقاومت و دفاع در کشور بار دیگر احساسات او را برانگیخته و انگیزه کافی برای ساخت چنین اثری را به او هدیه کرده است.

4.5/5 - (28 امتیاز)