فیلم لئون حرفه ای

فیلم لئون حرفه ای یکی از فیلم های اکشن برجسته و بی فراموش از کارگردان فرانسوی، لوک بسون، محسوب می شود. اکنون با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد این فیلم جذاب را کسب کنید.لئون حرفه ای ، یک فیلم انگلیسی زبان در ژانر اکشن و مهیج است که در سال 1994 توسط لوک بسون ساخته و اکران شد. این فیلم در کشورهای مختلف با عناوین مختلفی شناخته می شود که هرکدام به نوعی از عنوان اصلی فیلم الهام گرفته اند. در این فیلم، شما ممکن است عناوینی مانند لئون ، لئون حرفه ای یا پیشه ای ببینید، که به ترتیب در کشورهای فرانسه، انگلستان، آمریکا و ایران برای اشاره به این اثر مورد استفاده قرار می گیرد. لئون حرفه ای یکی از شاهکارهای لوک بسون به حساب می آید و او را برنده جوایز جشنواره کن در دسته های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی کرده است.

داستان فیلم لئون حرفه ای

در این بخش، ما به خلاصه ای از داستان فیلم لئون حرفه ای خواهیم پرداخت. داستان این فیلم حول رابطه بین دو شخصیت اصلی، لئون و ماتیلدا می گردد. لئون، یک قاتل حرفه ای و خطرناک، یا به عبارت خودش، یک پاک کننده ، در یک مجتمع آپارتمانی در یک منطقه کوچک ایتالیایی در نیویورک زندگی می کند. یک روز، لئون با ماتیلدا، یک دختر 12 ساله، آشنا می شود که اتفاقاً همسایه او در همان آپارتمان است. اتفاقاتی رخ می دهد که باعث مرگ خانواده ماتیلدا توسط نورمن استنسفیلد می شود، و ماتیلدا برای نجات خود به لئون می پناهد. پس از اطلاع از حرفه قاتلی که لئون دارد، ماتیلدا از او می خواهد که به او آموزش دهد چگونه از شیوه ها و اصول قتل حرفه ای یاد بگیرد تا بتواند انتقامی از نورمن بگیرد.

فیلم لئون حرفه ایleon the professional

بازیگران فیلم لئون حرفه ای 1994

فیلم لئون حرفه ای به طوری معرفی می شود که به نوعی ادامه یا توسعه ای برای فیلم La Femme Nikita ، یک اثر دیگر از کارگردان لوک بسون به سال 1990، محسوب می شود. در فیلم La Femme Nikita ، ژان رنو نیز نقش شخصیتی با ویژگی های مشابه شخصیت لئون با نام ویکتور را ایفا می کند. بسون در این باره اظهاراتی دارد که به این تشابه اشاره می کنند.

برای علاقه مندان فیلم های سبک جنایی و درام فیلم The Godfatherهم پیشنهاد می کنیم.

نقد فیلم لئون حرفه ای

تاریخ انتشار فیلم لئون حرفه ای در هر کشور به تفاوت های منطقه ای توجه دارد. این فیلم ابتدا در فرانسه در تاریخ 23 شهریور 1373 به نمایش درآمد و پس از حدود 2 ماه، در 27 آبان در سینماهای ایالات متحده آمریکا نیز به نمایش درآمد. لئون حرفه ای با بودجه 16 میلیون دلاری خود، توانست با استقبال مثبت بینندگان، فروشی به میزان 45 میلیون دلار در گیشه داشته باشد. همچنین، این فیلم امتیاز 8.5 از 10 را از نظر بینندگان در سایت IMDb کسب کرد و به عنوان یکی از فیلم های برتر این سایت معرفی شد.نقدهای منتقدان نیز به طور کلی مثبت و ارزشمند است. وبسایت راتن تومیتوز نسبت به این فیلم نمره 74% از میانگین 65 نقد داده شده را اعلام کرده است. همچنین، میانگین نمره از نظر منتقدین برای لئون حرفه ای در سایت متاکریتیک نیز 64 از 100 امتیاز اخذ کرده است. نقدهای مثبت به این فیلم نشان از جذابیت آن دارند. به عنوان مثال، لیزا شوارتزباوم از نشریه Entertainment Weekly اظهار کرده است: آقا، شما می توانید یک مرد فرانسوی را به نیویورک ببرید اما هیچگاه نمی توانید او را نیویورکی کنید. و این دقیقاً همان چیزی است که فیلم لئون حرفه ای را جذاب می کند.

حقایق جالب در مورد فیلم لئون حرفه ای

لوک بسون نویسنده فیلم ماتیلدا، قسمت دوم از فیلم لئون، فیلمنامه ای را نوشته بود که در آن نقش ماتیلدا بزرگتر و به عنوان یک آدمکش کار می کند. او برنامه ریزی کرده بود که فیلمبرداری این فیلم تا زمانی که ناتالی پورتمن بزرگ شود به تعویق بیفتد. پس از آن، لوک بسون تصمیم می گیرد کمپانی فیلمسازی خود به نام EuropaCorp را تأسیس کند و از کمپانی Gaumont که حق ساخت فیلم ماتیلدا در اختیار داشت، جدا می شود.ففیلم اکشن کولومبیانا که در سال 2011 اکران شد، بر اساس فیلمنامه فیلم ماتیلدا ساخته شده است. در این فیلم، شخصیت اصلی یک دختر است که به مبارزه با کارتل مواد مخدر می پردازد تا انتقام مرگ خانواده اش را بگیرد. خانواده او در دوران کودکی او به قتل رسیده بود.

Rate this movies