معرفی فیلم انگاشته

فیلم “TENET” را می‌توان یکی از دشوارترین، سخت‌ترین و پرهزینه‌ترین آثار کریستوفر نولان دانست. این کارگردان به طور معمول، از داستان‌های شسته‌شده و سرراست علاقه ندارد و همچنین تلاش می‌کند فیلمی بسازد که بعدها مشابه آن ساخته نشود. “TENET” نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کریستوفر نولان پایه و اساس فیلم‌نامه‌نویسی این اثر را به گونه‌ای طراحی کرده که مخاطب با یکبار تماشای فیلم، به خط داستانی کامل آن دست نخواهد یافت. در واقع، پایان داستان این فیلم آنچه که قبل از تیتراژ پایانی می‌بینید، نیست. برای بهتر درک کردن “TENET” باید این اثر را به دو نیمه تقسیم کنید؛ نیمه اول ساخته‌شده تا با قوانین و دنیای اصلی فیلم آشنا شوید. این نیمه‌ای که بازیگرانی همچون جان واشنگتن و رابرت پتینسون در آن نقش دارند، در واقع به حد بسیار کمی مهم است؛ زیرا مخاطب از ابتدا تا انتهای فیلم، این شخصیت‌ها را به عنوان پروتاگونیست و دیگر شخصیت‌ها نیز به صورت خودکار یاد می‌کند.

بنابراین، مخاطب در نیمه ابتدایی فیلم تلاش می‌کند تا علاوه بر پیچیدگی داستان، ارتباطی بین شخصیت‌ها نیز برقرار کند. اگر در این دو امر موفق نشود، به احتمال زیاد فیلم را ضعیف می‌پندارد. کریستوفر نولان احتمالا با آگاهی از این موضوع، این ریسک را به عهده گرفته است که مخاطب در نیمه‌های ابتدایی فیلم را ترک کند. اما فیلم “TENET” در نیمه‌ی دوم، با نمایش مراحل جدیدی از داستان، همچنان مخاطب را به خود جذب می‌کند؛ زمانی که جان واشنگتن به عنوان قهرمان وارد مهلکه‌ای می‌شود که حتی روزی گمان نمی‌کرد تا زمان بهانه‌ای برای آغاز یک جنگ شود.

خلاصه داستان فیلم تنت

دو مامور مخفی با هدف جلوگیری از مونتاژ یک دستگاه وارونه کننده زمان که اجازه حرکت در خلاف جهت زمان را به وجود می‌آورد و ممکن است منجر به وقوع جنگ جهانی سوم و نابودی بشریت شود، تصمیم می‌گیرند برای متوقف کردن این تهدید پیچیده و خطرناک، به اقداماتی بپردازند. آن‌ها در مسیر خود برای دستیابی به این هدف، با ماجراهای پرخطر و پیچیده روبرو می‌شوند.

فیلم تنت برگرفته از فیلم جیمزباند

کریستوفر نولان در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که عاشق فیلم‌های جیمز باند است و این سری فیلم‌ها یکی از منابع الهام برای ساخت فیلم‌هایش به شمار می‌آید. اگر از عناصر تأثیرگذاری نولان در فیلم “TENET” صرف‌نظر کنیم، این اثر به نوعی می‌تواند به عنوان یک فیلم ماجراجویی جدید جیمز باند در قرن ۲۱ میلادی در نظر گرفته شود. زیرا تمام ویژگی‌های یک فیلم جیمز باند را دارد؛ بازیگری‌های شخصیت اولیه، نجات دنیا و هیجان.

فیلم “TENET” در واقع یک نوع فیلم جیمز باند است، اما با اختلاف اینکه نولان در تلاش است تا از اتفاقات ناگواری جلوگیری کند که هرگز رخ نداده‌اند. “TENET” علاوه بر داستانی مبتنی بر سفر در زمان، به مفهوم معکوس شدن زمان نیز تمرکز دارد. نولان در این اثر خود نقش مهمی ایفا می‌کند و توضیحات بیشتری برای درک بهتر داستان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. همچنین این فیلم با کیفیت ساخت بالا برخوردار است. با این حال، نقاط تاریک آن، مانند فیلمنامه و شخصیت‌پردازی، برخی از نقاط ضعف آن را تشکیل می‌دهند.

فیلم “TENET” برای هر نوع مخاطبی جذاب است، زیرا دارای صحنه‌های منحصربه‌فرد اکشن است که بسیار جذاب به نظر می‌آید. با این حال، پیش از تماشا باید به یک مقوله به نام “زمان” فکر نکنید و بهتر است احساسی نسبت به آن داشته باشید. همچنین، هر فردی باید حتماً یک‌بار فیلم “TENET” را تماشا کند، زیرا ارزش ساخت آن بسیار بالاست، اما این به معنای داشتن ماندگاری طولانی‌مدت فیلم نیست.

4.7/5 - (15 امتیاز)