فیلم روز صفر

این فیلم داستان عبدالمالک ریگی، تروریست منطقه را روایت می‌کند که مأموران امنیتی در ایران در صدد دستگیری و منهدم کردن گروه او هستند.

کارگردان فیلم روز صفر

سعید ملکان، یکی از مشهورترین چهره‌پردازان سینمای ایران، در تهران در سال 1358 به دنیا آمد. او علاوه بر فعالیت در زمینه چهره‌پردازی، به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در پروژه‌های مختلف سینمایی نیز سال‌هاست حضور دارد. با این حال، «روز صفر» اولین فیلمی است که به عنوان کارگردان آن امضاء می‌کند.

یک نکته عجیب درباره فیلم «روز صفر» این است که ظاهراً دستیار فیلم‌بردار در طول فیلم‌برداری به اروپا پناهنده شده و بخشی از راش‌های فیلم را هم با خود به همراه داشته است. این موضوع نشان‌دهنده این است که تولید یک فیلم با چالش‌ها و ماجراهای مختلف روبرو می‌شود که می‌تواند به طرز غیرمنتظره‌ای تأثیرگذار باشد. اما با این همه، با استعداد و تجربه‌ی سعید ملکان، فیلم «روز صفر» موفقیت‌آمیز به روی پرده سینماها رفت و نقد و تحسین بسیاری را از منتقدان و مخاطبان به دست آورد.

نقد فیلم روز صفر

فرآیند ساخت یک فیلم تریلر-اکشن قواعد خاص خودش را دارد. در ابتدا، فیلمنامه باید شخصیت‌های سفت و محکمی را خلق کند تا تماشاگران بتوانند اقدامات آن‌ها را در طول فیلم درک کنند و تصمیم بگیرند که کنار کدامشان بایستند. در گذشته، در آثار تریلر، شخصیت‌پردازی‌ها اغلب سیاه و سفید بودند. شخصیت‌هایی که تماشاگران به‌راحتی می‌توانستند انتخاب کنند که کنار کدام‌یک از آن‌ها قرار بگیرند و داستان را پیش ببرند. اما در سال‌های اخیر، این رویه کم‌رنگ‌تر شده و فیلمسازان ترجیح می‌دهند شخصیت‌های خاکستری خلق کنند و تماشاگران را در یک دوگانه جذاب قرار دهند. هدف از این اقدام، فارغ از روند اصلی فیلم، جزئیات قصه و شخصیت‌ها را به یکی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری تماشاگران تبدیل کند.

بازیگران فیلم روز صفر

امیر جدیدی, ساعد سهیلی, تینو صالحی, محمدرضا مالکی, مهدی قربانی, رضا خدادادبیگی, محمدعلی راجپوت, ابوالفضل صفاری

4/5 - (36 امتیاز)